مدیر موقوفه حاج حسین خزانه با بیان اینکه امسال 75 سری جهیزیه از طریق موقوفه حاج خزانه اهدا شده است گفت : دستگاه های شهرستان این نگاه را نداشته باشند که وقف نوعی معضل برای آن شهرستان است.
 
به گزارش راسخون، علی حاج محمدی، مدیر موقوفه حاج حسین خزانه در گفتگوی با صبح قزوین، در خصوص پیشینه موقوفه حاج حسین خزانه اظهار کرد : موقوفات حاج حسین خزانه در سال ۱۲۹۶ ه.ق در قالب وصیت نامه ای که وی تنظیم کرده بود بخشی از اموال خود را به عنوان حبس موبد در نظر گرفت.
 
وی با بیان اینکه “حبس موبد” به معنای اقدامات ابدی و جاویدان و مستمر است ابراز کرد: حبس موبد در احکام شرعی با وقف یکسان بوده وبخش هایی که به عنوان ثلث در نظر گرفته شده و از زمین هایی در مناطق مختلف استان است، ۴ و نیم دانگ اراضی شهرصنعتی البرز، ۴۳ فرد از اراضی الوند و ۳۸ فرد از اراضی شهر تاکند در استان قزوین است.
 
این کارشناس حقوقی استان با اشاره به موقوفه ذکر شده در وقف نامه مرحوم حاج خزانه گفت: نیت تاکید شده در وقف نامه خیرات و مبرات در کلیه امور بنا به تشخیص متولی وقف می باشد و بخشی نیز به عنوان ارحام فقیر در نظر گرفته شده بود که خوشبختانه به دلیل نبود ارحام فقیر در این حوزه تا کنون همه موقوفه صرف خیرات و مبرات شده است.
 
وی نیت وقف در خیرات و مبرات را بهترین نوع وقف دانست و اذعان کرد: موقوفه حاج حسین خزانه در سال ۱۳۷۱ با تاسیس دفتری در شهرصنعتی البرز آغاز به کار کرد و به مرور در طول این سالها روند رو به رشدی را طی کرده است.
 
مدیر موقوفه حاج حسین خزانه افزود: این موقوفه با برنامه ریزی لازم در این مدت توانسته با ارائه خدمات مختلف در اغلب حوزه های خدمت رسانی فعالیت قابل توجهی داشته باشد؛ در حوزه عمرانی این موقوفه پروژه های بزرگی را در دست انجام دارد که در راستای افزایش امکانات رفاهی و بهداشتی برای مردم شهرستان مناسب خواهد بود.
 
وی ادامه داد: بزرگترین پروژه موقوفه حاج حسین خزانه ساخت مرکز همودیالیز برای بیماران کلیوی است که در زمینی وقفی به وسعت ۶۴۰ متر مربع کلنگ زنی شده است و از محل درآمد همین موقوفه بنای آن در ۱۳۰۳ متری در چهار طبقه به مرحله سفت کاری رسیده است و ظرفیت اولیه آن ۱۵ تخت است که تا ۲۰ تخت هم قابلیت افزایش را داراست.
 
حاج محمدی با بیان اینکه دومین پروژه بزرگ موقوفه حاج خزانه ساخت مصلی شهر الوند است خاطرنشان کرد: ساخت این مصلی جزء پروژه های سفر رهبر معظم انقلاب به قزوین بود که این سالها به دلیل نبود بودجه تعطیل مانده بود.
 
وی یادآور شد: با مجوز سازمان اوقاف استان توانستیم پروژه ساخت مصلی را فعال کرده و در حال حاضر این مصلی در حال ساخت می باشد؛ تعهد ما انجام فاز اول پروژه مصلی است که سهم اصلی را در جایگاه اقامه نماز این شهر دارد، این دو پروژه به صورت همزمان از بزرگترین اقدامات موقوفه در حال حاضر است.
 
این کارشناس حقوقی استاناقدام دیگر موقوفه حاج خزانه را اهدای جهیزیه به زوج های جوان ذکر کرد و گفت: در راستای تسهیل امر ازدواج برای چهارمین سال است که ما در این مسیر خیر و اثرگذار قدم برداشته ایم.
 
وی اضافه کرد: برای زوج های نیازمند در حوزه شهرستان البرز در چهار قلم کمک صورت گرفته است و خوشبختانه سال به سال این اقلام از کیفیت بالاتری برخوردار می شود و اولویت اول این موقوفه برای شهروندان شهرستان البرز است و امسال ۷۵ سری جهیزیه اهدا شده که ۲۵ سری آن در فواصل مختلف در مناسبت های مختلف اهدا می شود.
 
مدیر موقوفه حاج حسین خزانه با بیان اینکه حوزه دیگر این موقوفه کمک به خانواده های مستضعف است ابراز کرد: ما یک سری از این خانواده ها را شناسایی کرده ایم که ۲۲۰ خانواده در حال حاضر تحت پوشش موقوفه است و برای فرزندان این خانواده ها لوازم التحریر، پوشاک و اقلام خوراکی در فواصل مختلف تهیه می شود.
 
وی اذعان کرد: همچنین در راستای کمک به مراسمات دینی، مذهبی و پشتیبانی از هیئات و اهدای قرآن به مساجد و حسینیه ها این موقوفه اقدام کرده است، در ایام مختلف چون عاشورا و تاسوعا و ماه رمضان اطعام داریم و کمک به بیماران نیازمند که توانایی تهیه دارو و هزینه درمان را ندارند به اندازه وسع موقوفه در این حوزه اختصاص داده می شود.
 
حاج محمدی با بیان اینکه اولویت موقوفه حاج خزانه پشتیبانی از نیازمندان حوزه شهرستان البرز است تصریح کرد: به دلیل نیت خیرات و مبرات موقوفه، عواید آن زیاد می باشد و نظر اولیه حمایت از نیازمندان و سپس اقدام پروژه های اثرگذار است تا بخشی از مشکلات شهری را برطرف کنیم.
 
وی با اشاره به متوقف ماندن اقدام موقوفه در دوره ای از تاریخ اظهار کرد: در برهه ای از زمان و حکومت های گذشته پادشاهان قاجار، رضاخان و حکومت پهلوی این موقوفات را راکد گذاشتند؛ اما خوشبختانه بعد از پیروزی انقلاب کل موقوفات فعال شدند.
 
این کارشناس حقوقی استان عنوان کرد: در زمان های گذشته همه موقوفات ما به دلیل طرح اصلاحات ارضی یا فروش رقبات موقوفه از دست وقف خارج شده بود و بعد از انقلاب با فتوای امام خمینی(ره) همه این موقوفات از دست رفته برگردانده شد و در سال ۶۵ با حکمی از سوی دادگاه و تائید دیوان عالی کشور فعالیت موقوفه های کشور شروع شد.
 
وی با بیان اینکه موقوفه ها در سال ۷۱ اقدام جدی خود را در کشور شروع کردند ابراز کرد: برای کمک به شهروندان تقاضاهای زیادی ارائه می شود اما در راستای کمک به این افراد تحقیق و تفحصی کاملا محرمانه صورت می گیرد تا حرمت این افراد حفظ شود؛ البته تعدادی از بانوان حوزه بسیج شهرستان در این زمینه به ما کمک می کند.
 
مدیر موقوفه حاج حسین خزانه همچنین گفت: در شهرستان البرز فرماندار و امام جمعه افرادی را که موجه هستند برای کمک رسانی به آنها به این موقوفه معرفی می کنند.
 
وی با بیان اینکه سابقه فعالیت حقوقی ام به سال ۷۶ در سازمان اوقاف مربوط می شود اذعان کرد: به صورت مستمر ۱۲ سال در اداره اوقاف استان فعالیت داشته ام و آقای الفت وکیل قبلی موقوفه حاج خزانه بود که فعالیت های قابل توجهی برای این موقوفه داشته است؛ در دوره وی هفته ای یکبار به عنوان کارشناس حقوقی در این موقوفه حضور داشتم.
 
حاج محمدی افزود: در سال ۹۲ فعالیت در این موقوفه را بر عهده گرفتم و افتخار است که انسان در این موقوفات خدمت کند، همچنین اگر به این نتیجه برسیم که در قزوین و یا روستاهای اطراف نیازمند بدون حامی وجود دارد این موقوفه پیشقدم شود اما به صورت کلی نگاه متولی موقوفه کمک به حوزه شهرستان البرز است.
 
وی ادامه داد: موقوفه حاج خزانه تا به امروز در بحث هنری وارد نشده زیرا هنر بخشی از جامعه می باشد که با افکار جامعه در ارتباط است و با فراهم بودن شرایط با اختصاص موقوفاتی می توان در این زمینه وارد شد، تشخیص هزینه شدن موقوفات بر عهده متولی موقوفه است و در این راستا از نظرات کارشناسی فرماندار و امام جمعه بهره می بریم.
 
این کارشناس حقوقی استان فعالیت موقوفه را در هر عرصه ای نیازمند داشتن بازخورد مناسب دانست و گفت: اگر فعالیتی در عرصه وقف تا به امروز به خوبی پیش رفته به دلیل پرداخت به مقع حقوق موقوفه ها از طریق مردم و سازمانها و شرکت هاست؛ درخواست ما پرداخت حقوق وقف در سر موعد مقرر می باشد تا سریعتر بتوانیم اهداف موقوفه را پیاده کنیم.
 
وی به بیان دومین درخواستش از دستگاهها پرداخت و ابراز کرد: دستگاه های شهرستان این نگاه را نداشته باشند که وقف نوعی معضل برای آن شهرستان است؛ زیرا این نگاه صحیح نیست آثار و برکات وقف بسیار بالاتر از این نگاه است.
 
مدیر موقوفه حاج حسین خزانه تصریح کرد: اگر مشکلاتی در حوزه مناطق وقفی وجود دارد باید با رفع این مشکلات به تغییر نگاه به کارآمدی حوزه وقف کمک کرد؛ زیرا با اصلاح قوانین و مقررات و رفع برخی دست اندازها می توان از قانون در راستای تسهیل امور مردم کمک گرفت.
 
وی با اشاره به ساخت درمانگاه خیریه موقوفه در کنار مرکز دیالیز شهرستان البرز گفت: این درمانگاه در اختیار شبکه بهداشت شهرستان البرز قرار گرفته است و خدماتی چون پزشکی، مامایی و آزمایشگاه و واکسیناسیون را بر عهده دارد و در سال ۸۵ ساخته شده و تا به امروز ارائه خدمات دارد.
 
حاج محمدی در پایان خاطرنشان کرد: افراد متولی موقوفات می توانند با ایجاد اطمینان از فعالیت های وقفی در راستای ایجاد امکانات رفاهی برای مردم به سمت وقف اموال خود هدایت شوند.
/2759/